marca-trusted
eLicitatie Certificari

Igiena la locul de muncă: importanță, reguli și sfaturi utile

10421 Afisari
igiena-loc-muncaSursa foto: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/sta-jos-sta-a-ezat-tabel-tehnologie-4240606/ 

Cuprins:
  • De ce trebuie să iei în serios igiena la locul de muncă?
  • Reguli generale de curățenie aplicate în birou:
    1. Curățarea suprafețelor cu produse profesionale
    2. Curățarea biroului și a aparaturii
    3. Igienizarea podelelor
    4. Curățarea băilor și a locului de luat masa
    5. Aerisirea spațiului
  • Ce măsuri de prevenție trebuie să adopte angajatorii
  • Reguli de igienă individuală la locul de muncă

Mersul la locul de muncă parcă nu a fost niciodată mai plăcut ca acum, de când au fost impuse restricțiile de pandemie. Drumul până acolo, întâlnirea cu partenerii și colegii de birou, rutina, toate acestea ne redau un strop din sentimentul de normalitate după care tânjim cu toții. Însă lucrurile nu au revenit în totalitate la fel cum erau înainte deoarece o serie de reguli trebuie impuse pentru a păstra sănătatea oamenilor și pentru a împiedica răspândirea Sars-Cov-2, virusul ce a ajuns la valul al treilea și în țara noastră. Această situație a pus o presiune enormă atât pe umerii angajatorilor cât și ai angajaților.

Companiile, mici sau mari, au stabilit reguli interne stricte și anumite protocoale pentru a-și menține angajații departe de riscul unei infectări. Însă efortul trebuie să vină din ambele direcții: atât dinspre companie cât și din partea celor ce își desfășoară activitatea într-un spațiu comun. Cu eforturi cumulate și menținerea unei igiene corecte la locul de muncă, riscul contaminării se reduce semnificativ. 


De ce trebuie să iei în serios igiena la locul de muncă?

Spațiile comune sunt zone în care circulă o mulțime de microbi și bacterii, virusuri și patogeni de tot felul. De la recepție și până la biroul individual, acestea trebuie igienizate de multiple ori pe zi, pentru a ne asigura că totul nu este doar curat ci și dezinfectat. Cantina, băile, lifturile, în general locurile intens frecventate cu care multe persoane intră în contact, au un risc mai ridicat de infectare. 

În afară de suprafețe, mai sunt colegii cu simptome care totuși vin la serviciu sau care sunt contacți direcți ai unor persoane depistate pozitiv cu Sars-Cov-2. Conducerea este obligată să trimită angajații acasă dacă aceștia prezintă simptome clare de noul coronavirus în vederea testării și tratării lor. Fiind un loc în care mai multe persoane intră în contact, riscul contaminării este unul ridicat și, de aceea, curățenia trebuie să fie exemplară.


Reguli generale de curățenie aplicate în birou

Igiena este cuvântul de ordine, atât acasă cât și la serviciu, iar pentru a ne putea bucura de locuri sigure care nu ne pun în pericol sănătatea trebuie să se țină cont de câțiva pași extrem de importanți.
Poate mai mult ca niciodată, instruirea personalului administrativ este extrem de importantă iar respectarea unor direcții impuse îl va ajuta să nu se abată de programul de curățenie ce trebuie urmat zi de zi. Pentru a păstra un mediu sănătos pentru toată lumea, există câteva detalii de care trebuie să se țină cont:
  • Toate produsele de curățenie și soluțiile chimice utilizate pentru igienizarea suprafețelor trebuie să fie avizate de către Ministerul Sănătății.
  • Suprafețele cu risc de contaminare ridicat vor avea, obligatoriu, prioritate la dezinfecție (aici putem vorbi despre zonele comune, mânerele ușilor și ale geamurilor, butoanele lifturilor, balustradele scărilor, întrerupătoarele, prizele, zonele pentru servirea mesei, suprafețele din băi, robineții, tastatura, mouse, laptopul și, în general, suprafețele de lucru).
  • Se recomandă utilizarea soluțiilor chimice în camere aerisite, fără a pune în pericol sănătatea angajaților, existând un risc mare de dezvoltarea unor alergii.
  • Folosirea mănușilor de unică folosință atunci când se intră în contact cu substanțe chimice.
  • A se folosi numai cantitatea de soluție indicată pe etichetă.

1. Curățarea suprafețelor cu produse profesionale

Bine instruit și cu un program riguros respectat, personalul administrativ dintr-o clădire de birouri trebuie să acorde o atenție deosebită fiecărui obiect, de la mânerele ușilor, până la podele, birouri, recepții, butoanele lifturilor și nu numai. Utilizând produse profesionale de curățenie, aceștia vor putea degresa și elimina murdăria vizibilă de pe acestea. Soluțiile profesionale au o putere ridicată de curățare și pot fi folosite ca atare sau în diluție. Cu o lavetă din microfibră îmbibată în detergent pentru suprafețe se vor șterge articolele și lucrurile pentru a le reda strălucirea. 
Toate produsele de curățenie, fie că vorbim despre mopuri, lavete sau bureți, detergenți și soluții dezinfectante vor fi depozitate eficient după fiecare utilizare, astfel încât să aibă acces la ele doar persoanele autorizate. 

2.    Curățarea biroului și a aparaturii

În primul rând este obligatoriu să fie scoase din priză calculatorul, telefonul și alte aparate, dacă există, pentru evitarea oricărei neplăceri. Este și mult mai ușor să muți lucrurile dintr-o parte în alta dacă acestea nu sunt conectate la o priză. 
Curăță mai întâi partea de sus a biroului și, după aceea, poți trece și la accesoriile propriu zise, sertare și nu numai. Este o perioadă în care împrumutarea lucrurilor precum pixurile, telefoanele, agendele nu este recomandată pentru a evita o contaminare a mai multor angajați. 
Zilnic, articolele personale și cele de pe birou ar trebui igienizate cu o lavetă îmbibată cu soluție dezinfectantă sau cu șervețele antibacteriene. 
Acum, că biroul este gol, folosește o cârpă pentru înlăturarea prafului mai întâi și, după aceea, un dezinfectant. Profită de faptul că acesta este liber și ai grijă ca fiecare colțișor să fie igienizat, accentul căzând pe zona pe care o atingi cel mai mult. 
Lasă întreaga suprafață să se usuce cel puțin 5 minute. 
Calculatorul sau laptopul nu trebuie neglijate, mai ales că mouse-ul și tastatura sunt adevărate focare pentru microbi, bacterii și virusuri. Șterge cu grijă suprafețele, preferabil cu o soluție ce are în compoziția sa alcool și șterge temeinic. La fel ca în cazul biroului, lasă câteva minute să se usuce. 

3.    Igienizarea podelelor

Scopul tuturor este de a ține la distanță patogenii și nemilosul virus și, cum acesta este prezent inclusiv pe haine, încălțăminte și suprafețe, se recomandă amplasarea unor covorașe antibacteriene, cu multiple straturi aderente, la fiecare intrare principală. Ușor de folosit, se va înlătura folie cu folie de îndată ce acestea își pierd din aderență. 
Podelele sunt zonele ce necesită atenție deosebită, mai ales în perioada zăpezilor și a ploilor când se murdăresc foarte repede și se vor spăla cu detergenți pentru podele. Acestea au puterea de a curăța în profunzime atât marmura, lemnul, gresia și nu numai.

4.    Curățarea băilor și a locului de luat masa  

Băile sunt locurile în care deseori bacteriile și microbii se înmulțesc ușor, de aceea personalul administrativ trebuie să dea dovadă de maximă vigilență atunci când se ocupă de curățenia în această zonă. Este necesară utilizarea unor produse de curățenie ce se vor folosi doar aici, cum ar fi lavete din microfibră, bureți, mănuși de latex pentru protecția mâinilor și detergenți profesionali pentru grupuri sanitare. Aceștia prezintă câteva avantaje de necontestat precum puterea ridicată de curățare, puterea de degresare și detartrare a obiectelor. Curățarea acestora trebuie să fie urmată de dezinfectarea suprafețelor cu dezinfectanți pentru suprafețe iar mânerele ușilor, robineții, lavoarele trebuie curățate cu grijă. 

Atenție! Dezinfectanții trebuie să fie aplicați pe suprafețe exact așa cum este indicat pe eticheta lor sau după indicațiile producătorului. Amestecarea unor substanțe dezinfectante nu este recomandată deoarece acestea pot elibera vapori toxici pentru sănătate.

Cu noile reguli, cantinele si zonele de luat masa la interior sunt închise însă supra-aglomerarea bucătăriilor trebuie evitată iar lucrurile ce se folosesc de mai mulți angajați precum frigiderul, cuptorul cu microunde, aparatul de cafeaua, blatul sau masa trebuie igienizate de mai multe ori pe zi.

igienizare-cuptor-microundeSursa foto: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/bucatar-chef-tergere-terge-4099082/

Igiena angajaților este esențială iar după utilizarea toaletelor mâinile trebui curățate eficient, în prima fază cu săpun și apă și ulterior cu dezinfectant de mâini, eventual dispus într-un dispenser pe bază de senzor ce nu necesită intrarea în contact cu aparatul. 
Cum microbii și bacteriile iubesc mediile umede, este indicat să uscăm perfect mâinile, fie că apelăm la un dispenser cu prosoape de hârtie fie un uscător de mâini profesional ce are nevoie doar de câteva secunde pentru a usca mâinile eficient.

5.    Aerisirea spațiului 

Un spațiu comun trebuie ventilat și aerisit corespunzător pentru a nu permite virusurilor să se dezvolte. Așadar, este recomandată deschiderea geamurilor de câteva ori pe zi, pentru minim 15 minute, în fiecare birou, indiferent de anotimp, pentru a se asigura că încăperea este aerisită. În plus, aerul curat ajută la relaxare, detensionare și creșterea productivității.


Ce măsuri de prevenție trebuie să adopte angajatorii

Deși se crede cu tărie că doar vaccinul pentru Covid-19 va opri această pandemie, cu siguranță este nevoie de mult timp pentru ca suficienți oameni să se vaccinze la nivel mondial. Așadar, până atunci nu ne rămâne decât să îi protejăm pe cei din jurul nostru și pe noi. Măsurile de igienă la locul de muncă și de prevenție trebuie aplicate imediat de către companii, pentru evitarea îmbolnăvirii unui număr mare de angajați ce atrage după sine concedii medicale, reducerea productivității și, mai rău, poate chiar închiderea afacerii. 

Măsuri de prevenție cu aplicare imediată:
  • Să informeze, prin plasarea unor afișe în spațiile comune, la intrare, despre riscurile Covid-19, măsurile minime de igienă pe care fiecare trebuie să le urmeze, inclusiv ce trebuie să facă în cazul în care prezintă simptome de răceală;
  • Să pună la dispoziția angajaților stații cu dezinfectant, dezinfectanți de mâini, măști de protecție, mănuși de protecție și termometru pentru verificarea în fiecare dimineață a temperaturii oricărei persoane care ajunge în spațiul respectiv;
  • Să doteze corespunzător băile cu săpun, dispenser pentru săpun și dezinfectant, dezinfectant profesional de mâini, consumabile de hârtie;
  • Să implementeze un plan foarte riguros în ceea ce privește curățenia în clădire, astfel încât niciun loc să nu rămână neigienizat;
  • Să se asigure că birourile sunt distanțate, că angajații păstrează o distanță socială chiar și în pauze, să îi indemne pe aceștia să poarte pe perioada programului de lucru masca de protecție;
  • Să încurajeze ședințele și întâlnirile în mediul online și diminuarea unui contact între angajați cât de mult posibil;
  • Să asigure un program flexibil pentru angajați, prin rotație sau în ture, astfel încât spațiul de lucru să nu fie aglomerat;
  • Să desemneze o persoană responsabilă cu verificarea temperaturii celor ce intră în spațiul de birouri. 

Există și situații în care un angajat a fost diagnosticat cu Sars-Cov-2. Ce măsuri de igienă trebuie implementate în acest caz? 
În această situație, care nu este deloc rară, compania este îndemnată să ia rapid măsuri pentru a proteja restul angajaților. Astfel, cei care au intrat în contact direct cu persoana infectată vor fi nevoiți să se izoleze și să lucreze de la domiciliu cel puțin 14 zile, așa cum impune legislația în vigoare. 

Biroul trebuie să intre într-un ciclu complet de igienizare ce cuprinde curățarea suprafețelor, dezinfectarea acestora, mai ales a suprafețelor cu care persoana respectivă a intrat în contact direct. Este momentul în care intră în acțiune personalul admnistrativ dotat numai cu dezinfectanți profesionali, ce au o eficacitate ridicată în eradicarea patogenilor. Este indicat ca pe toată perioada curățeniei, geamurile să fie deschise pentru a evita inhalarea unor vapori chimici ce pot fi dăunători sănătății. În plus, toți dezinfectanții pentru suprafețe, pentru mâini, dezinfectanții pentru podele trebuie să fie avizați de Ministerul Sănătății, precum sunt cei de la IgienaPHS. 


Reguli de igienă individuală la locul de muncă

Așa cum compania își asumă anumite riscuri și aplică norme și metodologii pentru a diminua riscul infectării, cu aceeași rigurozitate și angajații trebuie să le respecte și să își impună și ei propriile norme, inclusiv să dispună de materiale de igienă personală.

Înainte de a merge la serviciu: persoanele care prezintă simptome specifice de Sars-Cov-2 nu trebuie să meargă la birou și, mai mult, trebuie să suspende orice interacțiune cu persoanele din jur până la aflarea rezultatului unui test PCR. 

La locul de muncă: Igiena personală este foarte importantă. De aceea, angajații trebuie să aibă în vedere următoarele măsuri:
  • purtarea măștii de protecție în birou este absolut obligatorie; 
  • evitarea aglomerațiilor și a spațiilor comune din cadrul clădirii;
  • dezinfectarea mâinilor după folosirea toaletei, înainte de a mânca, după un episod de tuse sau strănut;
  • păstrarea unei distanțe optime față de restul colegilor. 
Dezinfectarea articolelor personale de pe birou precum tastatura, mouse-ul, calculatorul, biroul, mânerele scaunului, pixurile și alte accesorii pe care le utilizează sunt măsuri simple pe care fiecare angajat trebuie să le ia zi de zi. 

dezinfectare_maini_la_birouSursa foto: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/munca-in-echipa-sta-jos-sta-a-ezat-tehnologie-5961030/

După plecarea de la locul de muncă: Păstrarea unei distanțări sociale în mijloacele de transport în comun, pe cât posibil, la cumpărături, dezinfectarea mâinilor cu gel dezinfectant sau purtarea unor mănuși de unică folosință, folosirea măștii atât pe stradă cât și în spații închise precum magazine sunt câteva acțiuni ce ne pot feri de virusul extrem de contagios. 
La fel de importantă este și schimbarea hainelor atunci când ajungem acasă și spălarea acestora pentru a evita contaminarea altor textile din jur și pentru a împiedica patogenii să se răspândească cu rapiditate pe mai multe suprafețe din casă. 

În vederea deschiderii clădirilor de birouri și a protejării oamenilor ce vin să își desfășoare activitatea într-un spațiu pe care îl împart cu alte zeci de persoane, respectarea de către toate persoanele implicate privind igiena la locul de muncă este obligatorie, fără abatere de la reguli. Doar așa avem posibilitatea de a ne reîntoarce la vechea rutină, la evitarea unei carantinări generalizate și a diminuării restricțiilor impuse de autorități. 

Surse:

Ultima actualizare:
Etichete: Igienă Curățenie